Bemutatkozás
Gácsér József és Markovics Árpád váci siketnéma intézeti tanárok 1902 februárjában tanítványaikkal bemutatót tartottak Debrecenben. A bemutató nagy sikert aratott: hatására a városi tanács úgy döntött, hogy a városban létrehoznak egy iskolát, ahol a siketnéma gyermekek tanulhatnak.Így indult meg a hallássérült gyermekek oktatása Debrecenben 1903 októberében. Az intézmény sajátos jellegével egyedülálló volt a régióban, így nem volt meglepő, hogy a tanítványok száma néhány év alatt igen megnőtt. Emiatt a város által az iskola rendelkezésére bocsátott épület alkalmatlanná vált a gyermekek elhelyezésére. Szükségmegoldásként újabb két épületrészt adtak az iskola használatába, de ez sem jelentett megoldást. Végül 1913 szeptemberében átadták az intézmény elhelyezésére épített új épületet a Széchenyi utcán, mely jelenleg is otthont ad a hallássérültek ellátásának. Az elmúlt egy évszázad alatt sok minden megváltozott.

Intézményünk a kelet-magyarországi régió ellátását végzi: három megyéből érkeznek hozzánk a gyermekek.
Óvodánk 3 éves kortól fogadja a gyermekeket. Az óvoda dolgozói- az általános óvodai célok megvalósítása mellett -intenzív fejlesztő tevékenységet folytatnak, céljuk a hallássérülésből fakadó hátrányok felszámolása.
Míg az óvoda a gyermekeknek "csak" a játékról szól, addig a gyógypedagógusoknak a céltudatos, rendszeres fejlesztő munkát jelenti. Akik ellátogatnak az óvodai foglalkozásokra, mindig elismeréssel nyilatkoznak arról a hozzáértésről, amellyel az óvoda dolgozói képesek lekötni a nem halló, nem beszélő kisgyermekek figyelmét, és a feladatok megoldására ösztönözni őket. Annál inkább nehéz feladat ez, hiszen az óvodások egy része nem debreceni családból kerül ki, így az óvodai kollégium lakóiként hét közben családjuktól elszakítva nevelkednek. Megpróbáltatás ez gyermeknek, szülőnek egyaránt, különösen ilyen alacsony életkorban. Mégis, a szülők felmérve a gyermekük hosszú távú érdekeit, nagy lelkierővel vállalják a kollégiumi elhelyezést, hiszen tudják, hogy gyermekük csak így kaphatja meg azt a speciális fejlesztést, melynek eredményeként esélye lesz a társadalomba történő sikeres beilleszkedésre.
Általános iskolai egységünkbe - a beszédfogyatékkal élő tanulók mellett-ép értelmű siket és nagyothalló gyermekek tanulnak, de lehetőség van enyhe értelmi fogyatékos hallássérült gyermekek felvételére is. A nyolc évfolyamos általános iskolát tanulóink kilenc év alatt végzik el, ugyanúgy, mint az ország többi hasonló profilú intézményében. Fő hangsúly a nyelvi fejlesztésre tevődik, de az egyéni sajátosságok figyelembevételével más kommunikációs csatornákat is felhasználnak gyógypedagógusaink. Az általános iskolai tananyag az anyanyelvi tantárgycsoport kivételével megegyezik a többségi iskolák anyagával.

Az általános iskola elvégzését követően szinte kivétel nélkül továbbtanulnak végzős diákjaink. Népszerű körükben a számítástechnika, így többen választják az ilyen jellegű szakközépiskolai továbbtanulást.

Azok a gyerekek, akiknek képességeik vagy valamely más ok miatt ez a középiskolai forma nem elérhető, a szakiskolai képzésbe kapcsolódnak be. Tapasztalatunk azt mutatja, hogy tanulóink megállják a helyüket a középiskolákban. Örömmel látjuk, hogy az intézményünkben nevelkedő gyerekek miután elballagnak, nem szakadnak el tőlünk. Rendszeresen visszajárnak hozzánk, elmondják örömeiket, bánatukat, segítséget kérnek. Évről-évre megrendezzük hagyományos „Öregdiák találkozó”-nkat, melyre az intézmény volt diákjai és régi tanárai is ellátogatnak.
Ezek a találkozások azt bizonyítják, hogy volt tanítványaink szép emlékek birtokában, jó szívvel gondolnak az intézményben töltött éveikre. Elnézve őket, és megismerve sorsuk alakulását, jó érzés tölt el bennünket: látjuk, hogy a cél, amit nevelésük alatt magunk elé tűztünk, többnyire megvalósult. Önálló életvezetésre, maguk és családjuk eltartására alkalmas felnőtté váltak, igazolva azt, hogy nevelő-oktató munkánk nem volt hiábavaló. Büszkék vagyunk tanítványainkra, és arra törekszünk, hogy minden gyerek, aki kilép a debreceni intézmény kapuján, olyan útravalót vihessen magával, amely lehetővé teszi számára, hogy kiegyensúlyozott, boldog felnőtt lehessen.

2008 szeptemberétől azoknak a gyermekeknek, tanulóknak, akiknél veleszületett vagy szerzett idegrendszeri működési zavarok és a környezeti hatások következtében jelentős mértékű a beszédbeli akadályozottság, intézményünk lehetőséget nyújt beszédjavító óvodai csoportban és iskolai osztályban történő elhelyezésre. A beszédjavító óvodai csoportba és iskolai osztályba történő felvétel a Beszédvizsgáló Országos Szakértői Bizottság, illetve az illetékes megyei szakértői bizottságok szakvéleménye alapján történik.
Általános iskola
A hallássérült osztályok mellett 2008-tól elindult a súlyos beszédzavarral küzdők oktatása is. Az ő beszédfejlődésüket logopédus segíti nagy óraszámban.Az eredményes oktatást segítik a

Tanulóink általános iskolai bizonyítványt kapnak.
Gimnáziumokban, szakközépiskolákban, szakiskolákban tanulnak eredményesen tovább.
Óvoda

Főbb tevékenységeink:
Kollégium
Az intézménytől távol élő tanulók számára kollégiumi ellátást (szállást és napi ötszöri étkezést) biztosítunk.
Szakkörök
Színjátszó szakkör:Tanítványaink már az előző években is bizonyították tehetségüket, játékos kedvüket, színpadi készségüket sok, látványos és szórakoztató műsor bemutatásával.
Intézményünkben 2013. szeptemberében megalakítottuk a színjátszó szakkört a logopédiai osztályok tanulóinak részvételével. Elsősorban dramatizált meséket viszünk színpadra. Közös erővel formáljuk, alakítjuk a történeteket (pl. korosztályukhoz illő zenei betétekkel, gyermekdalokkal, körjátékokkal), hogy a történet játszhatóvá, hangulatossá, élvezhetőbbé váljon. Olyan meséket választunk, amely lehetővé teszi a színjátékhoz vonzódó gyermeknek a mesébe lépést, s ezáltal megtapasztalják, milyen szórakoztató átváltozni, belebújni egy másik személy vagy alak szerepébe.
Első színdarabunkat 2013. október 11-én, az intézmény 110 éves évfordulóján adtuk elő, ahol Móra Ferenc: A király kenyere című meséjét vittük színpadra. Ezt követően A gulyás leánya című magyar népmesét dramatizáltuk.
Felkészítő tanárok: Karácsony Andorné - tanár, Gombos Katalin – logopédus, Szabóné Bulyáki Mónika – logopédus, A díszletek tervezésében és elkészítésében segítő kollégák: Bodrogi Andrásné – tanár és Papp Miklós – gyermekfelügyelő.
Képzőművészeti szakkör:
Sok-sok évre visszamenőleg büszkélkedhetünk a képzőművészeti szakkör tevékenységével. A csoport vezetői Koroknai Róza és Bodrogi Andrásné rajztanárok.
Hallássérült gyermekeink - állapotukból adódóan - kiváló vizualitással és formaérzékkel rendelkeznek, így minden esetben tökéletesen megragadják a látvány és a mondanivaló lényegét. Leginkább ebben a tevékenységben tudják kifejezni mélyebb érzéseiket, gondolataikat, a világhoz való viszonyukat. A vizuális tevékenység során felszabadultan, elmélyülten alkotnak, megfeledkezve hiányosságaikról, így nagyon sok örömhöz és sikerélményhez tudjuk juttatni őket.

Rajzpályázat: Papírmánia: 2015. szeptemberében, az Alföldi Nyomda rajzpályázatot hirdetette meg „Papírmánia” címen. A versenyen 3 diákunk vett részt: Makula Paulina Katrin 6.b, Rontó László 6.b és Daróczi Benedek 3.b osztályos tanulók. Szép eredménnyel zárult a verseny, hiszen Makula Paulina Katrin az egyik kategóriában az 1. helyezést érte el. Nagyon értékes ajándékot kapott jutalmul, 6 könyvet, oklevelet, egy leporellót, amelyet László Ákos grafikus művész készített és dedikált, illetve egy ingyenes belépőt a „Kerekerdő Élménypark”-ba. Rontó László és Daróczi Benedek egy-egy értékes gyermekkönyvet kapott ajándékul. Gratulálunk mindannyiiknak!